34775748 - 041

7411 431 0914

پلی وود ضد آب

پلی وود ضد آب چیست و چه کاربردی دارد؟

چسب تخته پلی وود (پلای وود) از نوع چسب های صنعتی می باشد که مخصوص تولید پلی وود  ساخته می شود. از نمونه چسب هایی که برای تولید پلی وود ضد آب استفاده می شود می توان به چسب فنل اشاره کرد. چسب فنل مخصوص تولید پلی وود ضد آب می باشد و پلای وود (پلی وود) تولید شده با چسب فنل  می تواند یک تخته پلی وود ضد آب باشد که البته باید در نظر گرفت که برای تولید چوب پلی وود یا همان تخته پلای وود باید تمامی موارد و ملاحظاتی که برای تولید پلی وود ضد آب لازم می باشد را رعایت کرد تا بتوان در نهایت یک تخته پلی وود ضد آب تولید و روانه بازار کرد.

از جمله ملاحظاتی که برای ساخت و تولید تخته پلی وود یا پلای وود از نوع پلی وود ضد آب باید رعایت کرد ، می توان به غلظت چسب فنل و میزان فشار دستگاه پرس و میزان رطوبت باقی مانده در لایه های نازک خشک شده اشاره کرد که هر یک از این موارد تک به تک می تواند در کیفیت پلی وود بعمل آمده موثر باشد و مستقیماً در میزان ضد آبی پلای تاثیر گذاراست. به طوریکه اگر غلظت چسب فنل استفاده شده جهت تولید چوب پلی وود ضد آب مناسب نباشد ممکن است که چوب پلی وود یا همان پلای وود ساخته شده به صورت کامل و ۱۰۰% یک پلی وود ضد آب نباشد و یا اگر چنانچه در تولید پلی وود با ضخامت های مختلف از درجه فشار مناسبی برای پرس کردن پلی وود ها استفاده نشود ، مثلاً اگر برای تولید و پرس کردن پلی وود های ضخامت ۳ میل تا ۱۲ میل از یک درجه فشار مساوی استفاده کرد در نهایت پلی وود های ساخته شده از کیفیت لازم برخوردار نخواهند بود و ممکن است در میزان ضد آبی و استحکام چوب های پلی وود تاثیر منفی گذاشته شود.

مزایای چوب پلی وود ضد آب چیست؟

یک محصول پلی وود ضد اب علاوه بر ضد آب بودن می تواند عایق خوبی برای سرما و گرما باشد و همچنین  پلی وود ضد اب عایق صوت نیز می باشد و همین مزایای فروان است که محصول تخته پلی وود ضد آب را مورد تائید بسیاری از صنایع بزرگ در ایران و جهان قرار داده است که علاوه بر تمامی این مزایایی که برای تخته پلی وود نامبرده شد اگر نوع چوب استفاده شده در تولید چوب پلی وود یا پلای وود یک چوب سخت و محکمی باشد و نیز اگر تمامی موارد در امر تولید پلی وود – پلی وود ضدآب به صورت علمی و اصولی رعایت شود محصول پلی وود می تواند خاصیت ضد حریق بودن یا دیر سوز بودن را نیز داشته باشد که این خاصیت پلای وود برای بسیاری از صنایع مانند کشتی سازی – جعبه مهمات سازی – باکس های صادراتی – کف تریلر و کف واگن از درجه اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و این صنایع همیشه خواهان چنین محصول پلی وود با کیفیتی    می باشند.

یک محصول تخته پلی وود آن هم اگر پلی وود ضد آب باشد و از نوع روکش دار باشد.

کاربرد چوب پلی وود ضد آب چیست؟

تولید و فرآوری چوب از انرژی بسیار کمتری – که به عنوان انرژی تجسم یافته شناخته می شود – نسبت به سایر مصالح ساختمانی استفاده می کند ، و به محصولات چوبی ردپای کربن کمتری می دهد. در نتیجه چوب پلی وود می تواند به عنوان یک جایگزین کم انتشار برای موادی که نیاز به تولید بیشتر سوخت های فسیلی دارند استفاده شود.

همچنین از خواص حرارتی ، صوتی ، الکتریکی ، مکانیکی ، زیبایی شناسی ، کار و غیره بسیار مناسب است که می توان از آن استفاده کرد فقط با استفاده از محصولات چوبی می توان خانه ای راحت ساخت.

تولید گازهای گلخانه ای در بخش ساخت و ساز بیش از ۲۳ درصد از کل انتشار گازهای گلخانه ای در استرالیا را تشکیل می دهد. فرایندهای عملیاتی مانند انرژی و حمل و نقل ، بیش از پیش مهم است که میزان انتشار کربن تجسم یافته در مصالح ساختاری مورد استفاده در بخش را در نظر بگیریم.

چوب تنها مصالح ساختمانی تجدید پذیر موجود است. محصولات چوبی کربنی را که درختان رو به رشد از هوا خارج کرده اند ذخیره می کنند (حدود ۵۰٪ وزن خشک چوب کربن است)

تولید و فرآوری چوب پلی وود از انرژی بسیار کمتری به نام انرژی تجسم یافته استفاده می کند و به سایر چوب ها اثر کمتری در تولید چوب می بخشد. از تخته پلی وود می توان برای جایگزینی موادی که نیاز به تولید بیشتر سوخت های فسیلی دارند استفاده کرد.

چوب پلای وود تنها مصالح ساختمانی است که به مقابله با تغییرات آب و هوا کمک می کند. از بین بردن کربن از جو و همچنین کاهش انتشار کربن جدید در جو ، حائز اهمیت است. چوب به هر دوی اینها دست پیدا می کند.

درختان و محصولات چوبی توانایی منحصر به فردی برای ذخیره کربن دارند. با رشد درختان ، آنها دی اکسید کربن را جذب می کنند. هنگامی که درختان به طور پایدار برداشت می شوند و از آنها برای ساختن محصولات چوبی استفاده می شود ، کربن در چوب برای عمر محصول باقی می ماند. حدود ۵۰٪ وزن چوب پلی وود خشک کربن است.

استفاده از چوب به کاهش تأثیرات محیطی کمک می کند

این محصولات نسبت به سایر مصالح ساختمانی که معمولاً مورد استفاده قرار می گیرند برای محیط زیست بهتر هستند. آنها به چرخه زندگی خود نیاز به انرژی کمتری دارند ، مسئول کمبود آلودگی هوا و آب هستند و ردپای کربن سبک تری دارند.

اجزای ساخت تخته های چوبی  پلی وود ضد آب به طور معمول در خارج از خانه پیش ساخته هستند که می توانند کاهش قابل توجهی در زمان ساخت و ساز در محل را فراهم کنند. مهمترین مزیت در استفاده از الوار به جای بتن ریختن ، از بین بردن زمانهای تنظیم شده و خشک ، کاهش برنامه ساخت و ساز و اجازه دادن به سایر معاملات برای شروع کار می باشد.

 استفاده از چوب پلی وود ضد آب چگونه می باشد:

بسیاری از کارخانه های  تولید تخته از محصولات فرعی چوب (تراشه ، پوست و غیره) به عنوان سوخت زیستی برای تأسیسات خود استفاده می کنند تا بار سوخت فسیلی فرآیند تولید را کاهش دهند و سیستم های اندازه گیری رطوبت مانند رطوبت مدیریت واگنر متر و برنامه بازیابی درجه اجازه می دهد آسیاب ها را به حداکثر برساند. راندمان تولید کرده و مواد فرعی و ضایعات کمتری را در فرآیند خشک کردن تولید می کند

از آنجا که برنامه های مدیریت جنگل ها و کاشت دوباره در حال رشد هستند ، این مزایا به طور مداوم ضرب می شوند.

چوب پلای وود ترکیبات ارگانیک کمتری را منتشر می کند ، به عنوان یک ماده طبیعی ساختمانی ، چوب از ترکیبات آلی فرار (VOC) و دی اکسید کربن به میزان قابل توجهی پایین تر از آلومینیوم ، فولاد ، بتن و پلاستیک ساطع می کند. این در حالی است که لزوماً در مورد محصولات چوب مهندسی شده یا محصولات چوب کامپوزیت صادق نیست.

تأثیر VOC کمتری از چوب برای منازل و دفاتر که در آن فعالیتهای روزانه  انجام می شود از مزایای خاصی چوب می باشد. در حقیقت ، یکی از مزیت های پلی وود ضد آب این می باشد که یک ترکیب آلی طبیعی است که باعث آرامش افراد می شود – فقط گرمی رنگ چوب نیست که چنین اثری جذاب را ایجاد می کند چوب باعث افزایش راندمان انرژی می شود.

چوب  در نتیجه ساختار سلولی طبیعی خود از عایق بالاتر از فولاد یا پلاستیک برخوردار است. این بدان معنی است که خانه ها و ساختمان ها برای حفظ گرمایش و سرمایش به انرژی کمتری احتیاج دارند ، به علاوه چوب می تواند به تنظیم سطح رطوبت تا حد کمی کمک کند. یک منبع می گوید: کف چوب سخت نصب شده روی زیر کف چوب همان مقدار عایق کف کف بتونی ۲۲ اینچی را فراهم می کند.چوب قابل تجزیه است.

یکی از بزرگترین چالش های بسیاری از مصالح ساختمانی ، از جمله بتن ، فلز و پلاستیک ، این است که وقتی آنها دور ریخته شوند ، مدت طولانی غیرممکن برای تجزیه می گیرند. با قرار گرفتن در معرض شرایط آب و هوایی طبیعی ، چوب های پلای وود بسیار سریعتر تجزیه می شود و در واقع خاک را در این فرآیند دوباره پر می کند.

درک نقش رطوبت و پوسیدگی چوب پلی وود ضد آب بدان معنی است که در صورت بهینه سازی شرایط چوب ، طول عمر ساختمان یا کف می تواند به راحتی از طول عمر درخت فراتر رود!

کاربرد چوب پلی وود ضدآب در صنعت؟

نمای بیرونی درجه ای است که به هر پلی وود داده می شود که با ۱۰۰ درصد چسب ضد آب چسبیده شده و برای قرار گرفتن در معرض دائمی در فضای باز در نظر گرفته شده است این ماده با رطوبت زیاد روبرو می شود ، اما برای استفاده کامل در فضای باز باید آب بندی شود.

پلی وود ضد آب از جنوب شرقی آسیا سرچشمه می گیرد و اولین بار در دهه های ۱۹۶۰ و ۷۰ در ژاپن ، کره و تایوان تولید می شد. در دهه ۱۹۹۰ ، اندونزی ، مالزی و فیلیپین پایتخت های تولید از جهان بودند. از آن زمان ، صنایع چوب در این کشورها به دلیل مدیریت نامناسب جنگلهای چوب سخت کاهش یافته است. بعضي از گونه های چوب كه در ابتدا براي ساخت تخته پلی وود استفاده شده اند ، به دليل بيش از اندازه برداشت محصول در دسترس نيستند.